شناسهٔ خبر: 16976 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

آثار اجرای برجام: آغاز نوسازی ناوگان هوایی و صدور مجوز فروش بوئینگ به ایران

هواپيما هما ساعاتی قبل از اجرای برجام اوباما مجوز فروش هواپیمای بوئینگ مسافری به ایران را صادر کرد همچنین وزیر راه و شهرسازی از توافق اولیه با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴ هواپیما برای ایران‌ایر خبر داد که با اجرای برجام عملا می‌توان گفت نوسازی ناوگان هوایی کشور آغاز شده‌است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اوایل تیر‌ماه بود که دکتر عباس آخوندی برای حضور در نمایشگاه صنعت هوانوردی به فرانسه سفر کرد. در جریان همین سفر وزیر راه و شهرسازی به وضعیت ناوگان هوایی ایران اشاره کرد و خطاب به اندیشمندان، پژوهشگران و مسئولان فرانسوی گفت: ما به فكر احیای ناوگان هوایی خود هستیم و ایران تا ۱۰ سال آینده به دنبال نوسازی ناوگان خود خواهد بود.

بر همین اساس مقام عالی وزارت راه و شهرسازی آذرماه در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز به نوسازی ۳ مرحله‌ای ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و یادآور شد: تا زمانی که آزادسازی قیمت بلیت انجام نمی‌شد اساسا نمی‌توانستیم از ایرلاین‌‌ها انتظار نوسازی ناوگان داشت. گام دوم نوسازی بنگاه‌های هوایی در ایران است که در آینده نزدیک رقمی به عنوان کمینه کفایت سرمایه برای فعالیت شرکت‌های هوایی اعلام می‌شود. به عبارت دیگر هر شرکت هواپیمایی که می‌خواهد فعالیت کند باید این حداقل سرمایه را داشته باشد. گام سوم کمک به خرید هواپیما است. هم اکنون شرکت‌های موجود هواپیمایی اگر بخواهند از تسهیلات صندوق توسعه بانک‌های داخلی یا بانک‌های خارجی استفاده کنند باید صورت هاي مالی خود را ارائه دهند که در مقابل پاسخ می‌شنوند با این صورت هاي مالي نمی‌توان تسهیلات داد.

وی افزود: شرکت هما مادر صنعت هوانوردی ایران است و من موافق خصوصی‌سازی این شرکت هستم اما بنگاهی که سالانه ۱۷۰ میلیارد تومان تولید ضرر می‌کند را کسی نمی‌خرد بنابراین برای خصوصی‌سازی هما باید در گام نخست نوسازی ساختار، در گام دوم افزایش سرمایه و  در گام سوم تامین ناوگان انجام شود. با ایرباس برای تامین ۱۱۴ فروند هواپیما توافق کردیم تا وارد ناوگان شرکت هما شود.

در همین راستا علی عابدزاده هفته گذشته گفت: شرکت‌های ایرانی همواره در حال مذاکره با سازندگان و شرکت‌های اجاره دهنده هواپیما هستند، با این حال هرگونه خرید و یا اجاره هواپیما توسط شرکت‌های ایرانی، موکول به زمان اجرای برجام است.

اما روز موعود فرا رسید و صدور مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی باراک اوباما در روز شنبه ۲۶ دی‌ماه نخستین گام در اجرای برجام بود که به «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اختیار داد تا مجوز فروش هواپیماهای مسافری را به ایران صادر کند.

همچنین دکتر آخوندی در همین روز از توافق اولیه با شرکت ایرباس فرانسه برای خرید ۱۱۴ هواپیما برای هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) خبر داد و افزود: در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکت‌های دست اول تأمین کننده هواپیما داشته‌ایم. در دو بخش بحث کرده‌ایم یکی اینکه ساختار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بازسازی کنیم که در این زمینه در گام نخست برای خرید ۱۱۴ فروند هواپیما با ایرباس فرانسه توافق کرده‌ایم.

آخوندی تأکید کرد: بحث دیگر این است که تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی را نیز بازسازی کنیم. در این زمینه نیز به دنبال استفاده از لیزینگ هواپیما با شرکت‌هایی که هواپیما عرضه می‌کنند هستیم. همچنین مذاكراتي با بیمه‌های  مرتبط و مطرح دنیا برای تأمین هواپیما جهت بازسازی شرکت‌های هواپیمایی داشته‌ايم.

هم اکنون ۲۵۰ هواپیما در کشور وجود که فقط ۱۵۰ فروند آن پرواز می‌کند. میانگین سنی ناوگان هوایی کشور حدود ۲۲ سال است که این مسئله نشان می‌دهد ظرف کمتر از ۱۰ سال آینده نه تنها باید تمام این ناوگان جایگزین شود بلکه کسری تعداد ناوگان را نیز باید جبران کرد که با توجه به جمعیت و وسعت جغرافیایی ایران نیاز به ۵۰۰ ناوگان هوایی در کشور داریم که تحقق این هدف سرمایه ۵۰ میلیارد دلاری را می طلبد./

نظر شما